ΤΩΡΑ η κοινότητα του franchising έχει το δικό της reviews & social network!

Οι προοπτικές του franchising για το 2ο εξάμηνο του 2013

Το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE ολοκλήρωσε την δεύτερη τριμηνιαία έρευνα ανασκόπησης του κλάδου για το 2013 και παρουσιάζει τις προοπτικές για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, όπου διαφαίνεται σταθερότητα στον βαθμό διείσδυσης, περαιτέρω ισχυροποίηση της Μικρής Εστίασης και ανάδειξη των concepts που βασίζονται σε ισχυρά νεωτεριστικά χαρακτηριστικά.

Το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, ο φορέας αποτύπωσης του κλάδου του franchising, ξεκίνησε τις δραστηριότητές του μέσω κλαδικών ερευνών το 1998. Με τη σημερινή του μορφή ιδρύθηκε από το περιοδικό FRANCHISE BUSINESS και λειτουργεί υπό την αιγίδα του, με τη συνδρομή του www.Franchise.GR, ως μόνιμος μηχανισμός παρακολούθησης και ανάλυσης του franchising στην Ελλάδα, των επιχειρηματικών τάσεων, της διείσδυσής του στην αγορά και στη συμβολή του στην εθνική οικονομία.

Οι τριμηνιαίες έρευνες που διενεργεί βασίζονται τόσο στη μελέτη στατιστικών στοιχείων, όσο και σε συνεντεύξεις με επιχειρηματίες και διευθυντές ανάπτυξης 40 δικαιοπαρόχων εταιρειών. Το ανωτέρω δείγμα αντιστοιχεί στο 12% των αλυσίδων που έχουν υιοθετήσει το franchising ως στρατηγική ανάπτυξης και συμπεριλαμβάνονται στη βάση του Franchise.GR, οι οποίες και προσδιορίζουν λόγω του μεγέθους τους (πλήθος καταστημάτων και ενοποιημένος κύκλος εργασιών) το 46% του κλάδου.

Ο θεσμός του franchising συνεχίζει να αποδεικνύει την συμβολή του στην ελληνική οικονομία και επιχειρηματικότητα, καθώς περισσότερα από 100 νέα καταστήματα franchise ξεκίνησαν τις δραστηριότητές τους εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους, εκ των οποίων, ενδεικτικά, 60 για τη nanoudonuts και άλλα 70 προς κατασκευή μέχρι τέλος του καλοκαιριού, 25 καταστήματα για την CoffeeIsland, 12 για τη mikel, 10 για την Papoulias Donuts, 9 για την ΑΒ Βασιλόπουλος, 6 για την Μαρινόπουλος ΑΕ, 5 για το chillbox, 4 για την CoffeeTime, 4 υπό κατασκευή για τους Αττικούς Φούρνους, 3 υπό κατασκευή για το νέο concept των bankie.

Το προφίλ των ενδιαφερομένων

Περισσότεροι και καλύτεροι

Το franchising συνεχίζει να αντέχει και να ενδυναμώνεται εν μέσω κρίσης, καθώς τα προνόμια και η υποστήριξη που παρέχει θωρακίζουν τα καταστήματα στις αντιξοότητες της αγοράς. Η αγορά αναδεικνύει το franchising, καθώς ολοένα και περισσότεροι αναζητούν στο franchising τη λύση στα επιχειρηματικά και επαγγελματικά όνειρά τους, αλλά και οι ίδιοι οι καταναλωτές, με περισσότερη πλέον προσοχή και καχυποψία στις επιλογές τους, εμπιστεύονται επώνυμα καταστήματα, διασφαλίζοντας τη καλύτερη ποιότητα στην σωστή τιμή.

Η ζήτηση για το franchising αυξάνεται συνεχώς:

  • με το 85% των ενδιαφερομένων να αναζητούν λύση αυτοαπασχόλησης και

  • το 15% να διερευνά επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Οι ενδιαφερόμενοι δικαιοδόχοι ξεπερνούν το 1,000,000, εκ των οποίων:

  • το 2,5% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 100,000 € έως 300.000 €

  • το 12,5% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 50,000 € έως 100.000 €

  • το 25% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 25,000 € έως 50.000 €

  • το 60% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 15,000 € έως 25.000 €

ως κύρια κριτήρια επιλογής αναφέρουν:

  • τις αποδόσεις του καταστήματος,

  • τα σημεία διαφοροποίησης – μοναδικότητα concept και

  • τη δύναμη του brand.

Οι νέοι επιχειρηματίες αφορούν κατά κύριο λόγο άτομα που αναζητούν την αυτο-απασχόληση και τον απεγκλωβισμό από την ανεργία. Χαρακτηρίζονται από μικρές οικονομικές απαιτήσεις, διαθέσιμο κεφάλαιο από 15 χιλ. έως 50 χιλ. Ευρώ, έλλειψη επιχειρηματικής εμπειρίας και διάθεσης ανάληψης επιχειρηματικού ρίσκου, αυξημένη διάθεση για εργασία, με όρεξη για μάθηση, περισσότερο δεκτικοί να συμμορφωθούν με συγκεκριμένες διαδικασίες λειτουργίας, πτυχιούχοι, στοιχεία που ενδυναμώνουν ακόμη περισσότερο την προσδοκώμενη ζήτηση για franchising, αλλά και δημιουργώντας ένα πιο δυνατό προφίλ ενδιαφερομένων, με περισσότερα προσόντα και με αυξημένη αυτο-παρακίνηση.

Οι hot τάσεις και concepts

Μικρή Εστίαση και HotshotRetail

Η ραγδαία ανάπτυξη των nanoudonuts, όπως και άλλων αλυσίδων στην ίδια κατηγορία, οφείλεται στο δίπτυχο που ορίζει τόσο η χαμηλή αρχική επένδυση, όσο και η ευελιξία του μειωμένου ωραρίου, το οποίο λειτουργεί τόσο ως στοιχείο marketing, όσο και ως ανάγκη πολλών ενδιαφερομένων για part-time απασχόληση.

Η Εστίαση γνωρίζει τα καλύτερά της ανεξάρτητα τελικά από το μέγεθος της επένδυσης. Από τη μια, μεγαλεπήβολοι σύγχρονοι φούρνοι ανοίγουν σε κάθε κεντρικό δρόμο, όπως οι Αττικοί Φούρνοι, ο Αρτοποιητής και άλλοι, αλλά και σύγχρονες καφετέριες όπως τα Mikel και τα Bruno αναπτύσσονται ολοένα και πιο νότια, έχοντας ξεκινήσει από τη Λάρισα, τη νέα Μέκκα του καφέ. Ταυτόχρονα, τα concepts στη Μικρή Εστίαση εντυπωσιάζουν με την ανάπτυξή τους όπως τα «πατρινά» CoffeeIsland και τα «γκραφιτάδικα» bankie.

Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος της εστίασης προσελκύει το ενδιαφέρον λόγω της αίσθησης του μειωμένου ρίσκου, με τη Μικρή Εστίαση να παρέχει όλα τα αναγκαία χαρακτηριστικά της επιτυχίας, όπως:

  • Μικρή αρχική επένδυση

  • Λιτές και ευέλικτες δομές, με λιγοστό προσωπικό

  • Εξειδικευμένο, άριστης ποιότητας προϊόν σε εξαιρετική σχέση value for money

  • Υψηλά περιθώρια μεικτού κέρδους

  • Συγκεκριμένες επιλογές μενού, με μικρή πολυπλοκότητα κωδικών, συνταγών και διαδικασιών παραγωγής, που διασφαλίζει χαμηλό λειτουργικό κόστος και εξαλείφει την ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό

  • Χαμηλό αριθμό προμηθευτών

  • Διευρυμένο ωράριο λειτουργίας

  • Άμεση ρευστότητα, καθώς οι καταναλωτές πληρώνουν τοις μετρητοίς

Ταυτόχρονα, τα μικρά εξειδικευμένα καταστήματα λιανικής επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο, δίνοντας απάντηση στην κρίση και στον έντονο ανταγωνισμό. Τα hotshot καταστήματα κερδίζουν τους πελάτες καθώς επενδύουν στα όπλα της εξειδίκευσης και της γνώσης, με τα οποία «πείθουν» τους καταναλωτές για την αναγκαιότητα των αγορών τους και την ορθότητα των επιλογών τους, «απαλύνοντας» ταυτόχρονα τις όποιες ενοχές νιώθουν, όταν διερωτώνται αν οι αγορές τους ήταν τελικά τόσο αναγκαίες, όσο και ορθές. Το μικρό κόστος επένδυσης, η ευελιξία, τα χαμηλά λειτουργικά έξοδα, η λειτουργία μόνο από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος με λιγοστό ή καθόλου προσωπικό και η εξειδίκευση αποτελούν τους βασικούς πόλους έλξης για τους νέους επιχειρηματίες, που αναζητούν μια αξιοπρεπή και αποδοτική απασχόληση. Τα hotshot franchise καταστήματα λιανικής, από τα καταστήματα φυτικών καλλυντικών, τα ποδηλατάδικα, τα fashion stores, μέχρι τα mini market και τα convenience stores, εντοπίζουν τάχιστα τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά και όντας ευέλικτα προσαρμόζονται άμεσα στις νέες απαιτήσεις.

Το κλειδί της επιτυχίας

Τα χαρακτηριστικά της αγοράς διαμορφώνουν ένα νέο περιβάλλον, με θετικούς και αρνητικούς παράγοντες:

Τα «καλά» αφορούν:

  • σε διαθεσιμότητα καλών εμπορικών καταστημάτων με μισθώματα από 900 μέχρι 2,500 ευρώ

  • στη γενική μείωση των τιμών των α’ υλών

  • στην μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση

  • στη μείωση του βασικού μισθού

  • στην εμφάνιση ή στον ανασχεδιασμό conceptsπου διαθέτουν καινοτόμα διαφοροποιητικά στοιχεία

  • στη μείωση τόσο των προδιαγραφών των καταστημάτων (λιγότερο πολυτελή και περισσότερο νεανικά), όσο και στην επαναδιαπραγμάτευση με τις κατασκευάστριες εταιρείες, με αποτέλεσμα τη μείωση των αρχικών επενδύσεων

Τα «κακά» ως γνωστόν, αφορούν:

  • Τη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης

  • Την αύξηση των κάθε είδους εισφορών

  • Το ασταθές και αβέβαιο περιβάλλον της αγοράς

  • Τη μείωση των τιμών λιανικής, με αποτέλεσμα τη μείωση του μεικτού κέρδους

Οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να είναι πολύ προσεκτικοί, καθώς επενδύουν πλέον όλες τις δυνατές αποταμιεύσεις των ίδιων ή και της οικογένειάς τους με «μια ριξιά». Προ Κρίσης το franchising προσέλκυε επενδυτές, οι οποίοι διέθεταν μέρος των χρημάτων τους και είχαν επίγνωση του ρίσκου τους. Πλέον, προσελκύει νέα παιδιά με μοναδική φιλοδοξία μια αξιοπρεπή επιβίωση. Το γεγονός αυτό δημιουργεί τεράστιες ευθύνες στον κλάδο του franchising, στους επιχειρηματίες και στα συλλογικά του όργανα, καθώς η ίδια η αγορά, ανάγει τον θεσμό ως λύση έναντι της αυξανόμενης ανεργίας και ο ρόλος του franchising λαμβάνει πλέον έντονη κοινωνική διάσταση.

Πέρα από τις ευθύνες, η ποιοτική και ποσοτική διάσταση της ζήτησης για το franchising δημιουργεί ισχυρές ευκαιρίες για όσους επιθυμούν, μπορούν, δεσμεύονται και οραματίζονται τη δημιουργία συμπαγών και ευέλικτων δικτύων μικρών καταστημάτων, με χαμηλές επενδύσεις και λειτουργικά, με αξεπέραστη και σταθερή ποιότητας και τιμές.

Οι νέοι επενδυτές οφείλουν να μην παρασύρονται από εφήμερες τάσεις, να είναι τόσο ανοιχτοί σε νέες ιδέες όσο και επιφυλακτικοί, συγκρατημένοι με την οικονομική τοποθέτηση και διαχείριση των διαθεσίμων τους και κυρίως ενημερωμένοι τόσο με τις πρακτικές του franchising, όσο και με τα backstage των εκάστοτε αλυσίδων. Οφείλουν, λοιπόν, να αξιολογούν και να αναλύουν:

  • Το κόστος της αρχικής επένδυσης

  • Τις προοπτικές μακροχρόνιας βιωσιμότητας

  • Τα διαφοροποιητικά – νεωτεριστικά στοιχεία του concept και η προϊοντική γκάμα

  • Τις υποδομές της μητρικής εταιρείας, αναφορικά με τροφοδοσία και υποστήριξη

  • Το μεικτό κέρδος σε συνδυασμό με τον αναμενόμενο τζίρο

  • Τη ποιότητα του προϊόντος και το value for money που παρέχει

Κάθε εποχή είναι κατάλληλη για επενδύσεις. Πάντα υπάρχει ένα σοβαρό αντικείμενο – κλάδος να επενδύσεις. Απλά, σήμερα, είναι πολύ λιγοστές οι σχετικές επιλογές. Από την άλλη, σήμερα είναι το ιδανικό timing να ξεκινήσει κάποιος την δική του επιχείρηση. Εργασία δεν μπορεί να βρει και αν βρει, θα κακοπληρώνεται, χωρίς εργασιακά δικαιώματα και θα ζει σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας. Με το δικό του κατάστημα, όχι ότι θα πλουτίσει, ή δεν θα έχει άγχη και ανασφάλειες, αλλά θα έχει προοπτικές τις οποίες ο ίδιος θα χαράξει και θα ακολουθήσει και δυστυχώς είναι για πολλούς (ίσως τυχερούς) η μόνη επιλογή στην άβυσσο της ανεργίας.

Οι προοπτικές του frozen yogurt franchise για το 2013

Το 2012, η μεγάλη τάση της αγοράς ήταν το frozenyogurt. Περισσότερα από 350 καταστήματα ξεκίνησαν τις δραστηριότητές τους μέσα σε ένα χρόνο. Λίγο λιγότερο από τα μισά να ανήκουν σε αλυσίδες franchise και τα υπόλοιπα αυτόνομα. SelfService ή με εξυπηρέτηση από το προσωπικό του καταστήματος, τροφοδοτούμενα με έτοιμο προϊόν ή με παρασκευή εντός του καταστήματος, με μια, δυο ή και περισσότερες μηχανές και αντίστοιχα, με 2 , 4, 6 ή και με ακόμη περισσότερες γεύσεις, με πολλούς συνδυασμούς toppings, προσφέρουν παγωμένο γιαούρτι, αλλά και καφέδες, smoothies, χυμούς, φρουτοσαλάτες και γλυκά βασισμένα στο γιαούρτι.

Read more: Οι προοπτικές του frozen yogurt franchise για το 2013

Donuts Franchise, μια ασυνήθιστη επιχειρηματική ιδέα

Η νέα τάση των donuts ξεκίνησε έντονα το τελευταίο τετράμηνο του 2012. Ακολουθώντας το ενδιαφέρον της επιχειρηματικής αγοράς, πολύ γρήγορα εμφανίστηκαν νέες προτάσεις franchise και νέα ντονατσάδικα ξεπροβάλλουν σαν τα μανιτάρια, σε στενά και σε μικρούς εμπορικούς δρόμους, με κύρια χαρακτηριστικά τα χαμηλά ενοίκια και λειτουργικά, τη χαμηλή επένδυση και το μειωμένο ωράριο λειτουργίας. Υπάρχουν, όμως, προοπτικές ανάπτυξης και ποιές είναι αυτές, καθώς ο ανταγωνισμός φουντώνει και τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ συμπιεσμένα; Υπάρχουν σημεία διαφοροποίησης και ποιές εναλλακτικές έχει όποιος ενδιαφέρεται να επενδύσει;

Read more: Donuts Franchise, μια ασυνήθιστη επιχειρηματική ιδέα

Οι νέες ευκαιρίες στο franchising - Έρευνα του Παρατηρητηρίου Franchise

Το Παρατηρητήριο Franchise ολοκλήρωσε την πρώτη έρευνα ανασκόπησης του κλάδου για το 2013, που αφορά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η έρευνα βασίσθηκε τόσο στη μελέτη στατιστικών στοιχείων, όσο και σε συνεντεύξεις με επιχειρηματίες και διευθυντές ανάπτυξης 40 δικαιοπαρόχων εταιρειών. Το ανωτέρω δείγμα αντιστοιχεί στο 12% των 338 αλυσίδων που έχουν υιοθετήσει το franchising ως στρατηγική ανάπτυξης και συμπεριλαμβάνονται στη βάση του Franchise.GR, οι οποίες και προσδιορίζουν λόγω του μεγέθους τους (πλήθος καταστημάτων και ενοποιημένος κύκλος εργασιών) το 46% του κλάδου.

Το Παρατηρητήριο Franchise, ο φορέας αποτύπωσης του κλάδου του franchising, ξεκίνησε τις δραστηριότητές του μέσω κλαδικών ερευνών το 1998. Με τη σημερινή του μορφή ιδρύθηκε από το περιοδικό FRANCHISE BUSINESS και λειτουργεί υπό την αιγίδα του, με τη συνδρομή του www.Franchise.GR, ως o μόνιμος μηχανισμός παρακολούθησης και ανάλυσης του κλάδου του franchising στην Ελλάδα, των επιχειρηματικών τάσεων, της διείσδυσής του στην αγορά και στη συμβολή του στην εθνική οικονομία.

Ο θεσμός του franchising απέδειξε το 2012 τις αντοχές του, καθώς αφενός τα καταστήματα που αντιστέκονται στην κρίση είναι αυτά που έχουν ενταχθεί σε αλυσίδες franchise, και αφετέρου περισσότερα από 250 νέα καταστήματα εγκαινιάσθηκαν μέσα στο 2012 και αρκετά εξ' αυτών με πρωτοφανείς για την εποχή αποδόσεις. Το πλέον σημαντικό στοιχείο, όμως, αφορά ότι στις 150 επιχειρήσεις που βάζουν λουκέτο, κλείνει μία και μόνο επιχείρηση franchise, καθώς ενώ εντός του 2012 έβαλαν λουκέτο περίπου 70,000 επιχειρήσεις, δηλ. 36% επί του συνόλου, το αντίστοιχο ποσοστό στον κλάδο του franchising ανέρχεται σε 2% στον κλάδο και 0,2% στο σύνολο της αγοράς.Παράλληλα, περισσότερες από 30 εταιρείες υιοθέτησαν το franchising ως την κύρια στρατηγική για την ανάπτυξή τους και κανένα σοβαρό δίκτυο franchise δεν έχει αιτηθεί ένταξη στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα.

Read more: Οι νέες ευκαιρίες στο franchising - Έρευνα του Παρατηρητηρίου Franchise

Ξεκίνα το δικό σου street food!

Σήμερα, την εποχή της κρίσης, με όραμα τη μεταμνημονιακή Ελλάδα, το franchising προβάλλει ως η μοναδική, ίσως, διέξοδος για τους εγκλωβισμένους στην ανεργία συμπολίτες μας, προσδοκώντας όχι τόσο σε μια αποδοτική επένδυση, αλλά σε μια αξιοπρεπή και σωστά αμειβόμενη εργασία.

Η συντριπτική πλειοψηφία των ενδιαφερομένων επικεντρώνεται πλέον στη νέα επιχειρηματική κατηγορία της Μικρής Εστίασης, όπου ευέλικτα και σύγχρονα concepts μονοπωλούν το επενδυτικό ενδιαφέρον με αντικείμενο τα donuts, το hot dog, το frozen yogurt και φυσικά τον καφέ.

Τόσο η μελέτη περίπτωσης του frozen yogurt την πρόσφατη περίοδο από το Πάσχα του 2012 μέχρι τέλος Καλοκαιριού, όσο και τα νέα καταστήματα Μικρής Εστίασης που ξεκίνησαν μετά το φθινόπωρο αποδεικνύουν τη δυναμική και τις πολύ καλές προοπτικές των καταστημάτων του κλάδου, εφόσον πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις του τρίπτυχου «Εμπορική Θέση» - «Οργάνωση» - «Concept».

Read more: Ξεκίνα το δικό σου street food!